Lanceri üheksas laine
Sõiduproovid / Tõnu Ojala
http://www.tehnikamaailm.ee/est/cars/dr ... derID=1130
Eestis on Mitsubishi Lancer seni üsna statisti rollis olnud – kas suudab uus IX põlvkonna Lancer siin mingeid korrektuure teha?
Erinevaid ideemudeleid, mis lõpuks viisid praeguse uue Lancerini, on mööda Euroopa autonäitusi jooksutatud juba 2005. aastast (Concept-Sportbacki ja Concept-X-i esitles Mitsubishi vastavalt 2005. aasta Frankfurdi ja Tokyo autonäitustel), kuid Euroopa spetsifikatsiooni seeria-Lancerini jõuti alles tänavu sügisel.
Lancerit on ajalooliselt ikka väikekeskklassi kuuluvaks autoks peetud, kuid autode pidev „kasvamine” on viinud nii kaugele, et uus Lancer on viimase põlvkonna Mazda 626-st või Peugeot 406-st vastavalt vaid 2 või 3 cm lühem. Nii et kannatab igati välja võrdluse ka klass suuremate sõidukitega.
Mitsubishil oli lähiminevikus kasutusel tervelt 14 erinevat platvormi, tänaseks on neid jäänud kuus. Teatava üllatusena selgubki, et uus Lancer jagab põhja hoopis suurema auto – Mitsubishi Outlanderiga (seega siis ka Peugeot 4007 ja Citroën C-Crosseriga). Omas klassis (väikekeskautod) on niisiis tegu üsna suure autoga. Pikkust on 4,57, laiust 1,76 m – nii asetub Lancer oma mõõtudelt kenasti Eesti turul ilma tegevate Toyota mudelite Corolla ja Avensis vahepeale.
Eelkäijaga võrreldes on pikkust lisandunud 36 mm, millest 30 mm on läinud telgede vahe kasvuks. Lisaks sellele annab sõitjateruumis igati positiivselt tunda ka auto laiuse kasv 4,5 cm võrra. Jalaruumi on uues Lanceris piisavalt, tagaistmel võivad pikemat kasvu sõitjad siiski pisut kurta, et pea kipub lakke ulatuma – siin on lõivu makstud sportlikule tagant langevale küljejoonele.
Mootorivalik algab 110 hj 1,5liitrise bensiinimootoriga (sama mootor liigutab ka Colti). Võimsamateks valikuteks on hetkel 144 hj 1,8liitrine bensiinimootor (valmib Chrysleri, Hyundai ja Mitsubishi koostöös) ja 2liitrine VW päritolu diisel (140 hj) – aga see rivi saab veel täiendust.
VW-lt laenatud 2liitrisele diiselmootorile (sama jõuallikat kasutatakse ka mitmetel Chrysleri, Dodge’i ja Jeepi mudelitel) on traditsiooniliselt vaid üks tõsiseltvõetav etteheide – ta on häirivalt lärmakas. Autot liigutab ta aga reipalt ning 100 km/h-ni kiirendamisel ei suuda kumbki hetkel Lanceri valikus olev bensiinimootor siin konkurentsi pakkuda. Kui lisada, et uue Lanceri kere jäikust on kasvatatud sedavõrd, et selles osas teeb tava-Lancer ära hetkel veel tootmisliinil püsivale eelmise põlvkonna Lanceril baseeruvale Evolution IX-le, on selge, et sõidurõõmu pakub see auto ohtralt.
Lihtne ja lakooniline
Mitsubishi armastab lihtsat ja lakoonilist siseruumi – teist sellist automarki, kus armatuurlaud niivõrd nupuvaba, tänapäeva nn tavaautode seast naljalt ei leiagi. Millestki olulisest Lanceri omanik siiski loobuma ei pea – enamik autole eluliselt vajalikke funktsioone oli konkreetsel juhul lihtsalt peidetud keskkonsooli ülaosas asuva puutetundliku ekraani sisse.
Paraku ei tähenda lihtsus Mitsubishi puhul vaid lihtsat välimust ja käsitsetavust – lihtsad on ka armatuurlaua koostamisel kasutatud materjalid. Viimastel aastatel on enamik autotootjaid hakanud nn Hiina telekate tagakülje plasti kasutamist vähendama – Mitsubishi kahjuks veel mitte. Võib ju vastu vaielda, et ega autoomanik ju ei hakka esimese asjana hommikul oma auto armatuurlauale koputama, et selle saundi kuulata – tõepoolest, ei hakka. Aga kui ikka temperatuuri langedes hakkavad auto tipptasemel stereosüsteemi helile lisanduma uksest kostvad krõbinad ja plärinad, on asi ikka kurjast küll…
Uus IX põlvkonna Lancer jõuab siinsetesse Mitsubishi salongidesse esialgu neljaukselise sedaanina. Lähitulevikus on lisandumas ka viieukseline luukpära (eelmise põlvkonna valikus olnud universaali kuuldavasti seekord enam ei plaanita). Hetkel on valikus küll vaid nn tavaversioonid, aga peagi lisandub sportlik 2liitrine turboga varustatud bensiinimootoriga Lancer Evolution (järjekorranumbriga X), ehk siis tõsine rivaal äsja Jaapanis debüteerinud uue põlvkonna Subaru Impreza WRX STi-le.