Kui sa juba küsisid, eks üritab anatoomiat selgitada kiirkorras
See protsess on piltlikult järgmine:
Tegemist on otseprite mootoriga, millel on kõrgrõhu bensiinipump, pihustid otse silindritesse, sfäärilised kolvid tekitamaks pööriseid jms. Tahab normaalselt kütust, korraliku surveastet ning korralikku õli. Asjal on peal EGR, mis võimaldab külmal mootoril pea koheselt tõsta sisenevate gaaside temperatuuri ja täpsustada küttesegu, ehk bensiini ja õhusegu koostist jms.
EGR on sisuliselt klapiga reguleeritav kanal, mis suunab väljuvaid heitgaase tagasi sisselaske kollektorisse, ehk alumiiniumkollektorisse kust mootor õhku võtab.
Kui mootor vananeb, kulub, siis paljud parameetrid hakkavad muutuma. Heitgaaside tahmasus suureneb, rõngaste pidamus pole enam see jkms.
Nagu arvata võib, siis mida külmem on kliima, seda rohkem EGR klappi kaasatakse, mida rohkem kaasatakse seda rohkem tahmaseguseid heitgaase suunatakse tagasi mootorisse, mida rohkem tahma satub põlemiskambrisse/silindrisse seda kiiremini see kulub, mida kiiremini kulub seda rohkem hakkab tahmama jne.
Täiendavalt võib antud protsessile kaasa veel aidata mõne "raske" Super jne kõrgrõhumootori mootoriõli kasutus, mis ei põle korralikult antud tingimustel ning tekkinud tahm pole ka enam hõre ja lenduv. Tulemuseks saastatakse läbi EGR-i mootorit veel rohkem ning ka läbi rõngagrupi saastub just vahetatud mootoriõli kiiresti. Mootor mustub seestpoolt, õlirõngad pole enam vabad pesades, võivad hakata streikima hüdrotõukurid mille pisike põhja kuulklapp ei sulgu enam ja kokkuvõttes tänu õlirõngastele hakatakse põletama silindrites ka alt poolt tulevat õli intensiivselt. Õlitootjad väidavad, et mittekorrektselt põlev õli tekitab ka hulgaliselt happelist intensiivkeskkonda. Ehk sedasi tahma ja happelise keskkonna mõjul, muutuvad ka muredaks või kuluvad kõiksugu liikuvate osade tihendid. Siinkohal ka näiteks klapisääre tihendid, kustkaudu omakorda hakkab kulumise korral sattuma õli kas silindritesse või väljalaskekollektorisse.
Sellega oleks teooriaga jokk.
Tuleks teha kindlaks mis seisukorras on mootor. Mis on surveastmed, kui suur on karterituul, kui mustunud on mootor seestpoolt jne. Heal juhul võib pääseda mootoripesu ja klapisääretihendite vahetusega. Kui see ei aita, siis peab põhjalikumalt. Tööd on seal tavaliselt rohkem, kui vajalikke varuosi. Kuigi antud mootoril soovitaks ka EGR klapi sulgeda, teha pisike andurite korrektuur kui selleks on vajadus ning puhastada gaasiklapp ja sisselaskekollektor.
Kas tasub ära (kas naisele kasuka ost tasuks?). Arvan et tasub, vähemasti tead mille eest sai vaeva nähtud ja raha välja käidud (mida mõne teise masina kohta ei saa kuidagi öelda).